Je eigen bedrijf starten. Tips en Stappenplan
De één blijft liever zijn hele leven veilig in loondienst, de ander droomt er van om ondernemer te worden. Maar hoe start je nou je eigen bedrijf? Wat is er voor nodig om ondernemer te worden? Hier vind je een stappenplan en tips om goed voorbereid te starten als ondernemer met je eigen bedrijf.
Ondernemer worden
Heb je een briljant idee? Wil je al tijden dat leuke eettentje beginnen? Of weet je het na al die jaren in dienst beter en begin je nu voor jezelf? Ondernemen is spannend, je geeft wellicht een gevoel van zekerheid op, maar gaat daarmee ook een heel mooi avontuur aan. Het beginnen van je eigen bedrijf is niet zo moeilijk. In principe maak je een afspraak bij de Kamer van Koophandel, je schrijft je in en je bent ondernemer. Toch is het handig om je vooraf in te lezen in het ondernemerschap, zodat je goed weet welke verwachtingen en verplichtingen je aan gaat. Wij helpen je op weg!
Ondernemingsplan maken
De basis van een goede onderneming is een ondernemingsplan. Voordat je begint met je eigen bedrijf is het goed om je plannen te toetsen aan een aantal punten die bepalen of het uberhaupt zinvol is om te starten met de onderneming. Een ondernemingsplan is een essentieel document voor iedereen die een bedrijf wil starten of laten groeien. Het plan biedt een overzicht van je zakelijke doelstellingen, strategieën en financiële verwachtingen. Hoewel de specifieke details van een ondernemingsplan kunnen variëren afhankelijk van het type bedrijf en het doel van het plan, zijn er enkele gemeenschappelijke punten die meestal in een ondernemingsplan worden opgenomen. Bepaal zelf welke onderdelen voor jouw eigen bedrijf van toepassing zijn en welke niet.
Onderwerpen ondernemingsplan
- Samenvatting
Dit is een beknopt overzicht van je bedrijfsidee, doelen, en de kernpunten van je plan. Hoewel het aan het begin van het plan staat, wordt het vaak als laatste geschreven, nadat de rest van het plan is opgesteld. - Bedrijfsbeschrijving
Hier leg je uit wat je bedrijf is, welk probleem het oplost of welke behoefte het vervult, en waarom het uniek is. Je kunt ook informatie over de oprichters en de geschiedenis van het bedrijf opnemen. - Marktonderzoek
Beschrijf je markt en doelgroep. Analyseer de concurrentie en identificeer kansen en bedreigingen. Gebruik marktonderzoeksgegevens om de vraag naar je product of dienst te rechtvaardigen. - Producten of Diensten
Leg in detail uit wat je producten of diensten inhouden en wat hun voordelen zijn voor klanten. Beschrijf eventuele intellectuele eigendomsrechten of octrooien die van toepassing zijn. - Marketing- en Verkoopstrategie
Beschrijf hoe je van plan bent je producten of diensten op de markt te brengen en hoe je potentiële klanten zult bereiken. Inclusief prijsstrategie, distributiekanalen en promotieplannen. - Organisatiestructuur en Managementteam
Geef een overzicht van de structuur van je bedrijf en de rollen van de belangrijkste teamleden. Dit omvat meestal ook de professionele achtergrond van het managementteam. - Financiële Prognoses
In dit gedeelte worden financiële gegevens en projecties gepresenteerd, zoals een winst- en verliesrekening, een balans en een kasstroomoverzicht. Je moet ook informatie verstrekken over financieringsbehoeften, kapitaalbronnen en rendementsverwachtingen. - Financieringsplan
Als je financiering nodig hebt om je bedrijf te starten of uit te breiden, beschrijf dan hoeveel kapitaal je nodig hebt, waar je het vandaan haalt (bijv. leningen, investeerders) en hoe je het zult gebruiken. - Operationeel Plan
Dit gedeelte beschrijft de dagelijkse werking van je bedrijf, zoals locatie, productieprocessen, leveringsketen en eventuele vereisten voor apparatuur of faciliteiten. - Risicoanalyse
Identificeer mogelijke risico's en problemen waarmee je bedrijf te maken kan krijgen en beschrijf hoe je van plan bent deze aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld juridische kwesties, marktvolatiliteit of personeelsproblemen omvatten. - Tijdlijn
Een planning of tijdschema van belangrijke mijlpalen en doelstellingen voor je bedrijf, inclusief startdatum, productlancering, marketingcampagnes en financiële doelen.
Het schrijven van een ondernemingsplan is een cruciale stap bij het plannen van een succesvol bedrijf. Het helpt je niet alleen om je gedachten en ideeën te structureren, maar ook om investeerders, financiers en andere belanghebbenden te overtuigen van de levensvatbaarheid van je onderneming. Het is belangrijk om je ondernemingsplan regelmatig bij te werken naarmate je bedrijf groeit en zich ontwikkelt.
Bedrijfsnaam, huisstijl en website
Niets is leuker dan het creatieve proces tijdens het starten van je eigen bedrijf. Je bent aan het brainstormen over de toekomst, de cijfers, je marketing, maar ook over de naam en de uitstraling van je onderneming. Soms heb je al duidelijk voor ogen hoe alles er uit komt te zien, maar soms kan je daar een bedrijf voor inschakelen dat je hierbij helpt. Dit zijn in ieder geval de punten waar je rekening mee kunt houden:
Bedrijfsnaam kiezen
Het kiezen van een bedrijfsnaam is vaak iets wat een ondernemer vooraf al heeft gedaan. Toch is het goed om deze te toetsen aan een aantal criteria, aangezien het lastig en duur kan zijn om dit in een later stadium te moeten aanpassen:
- Bestaande merknaam
Het kan zijn dat iemand anders je al voor was en de bedrijfsnaam van je dromen vast heeft gelegd als merknaam. Kijk daarom altijd in het BOIP merkenregister of de naam geregistreerd is als officiele merknaam. Dat hoeft nog geen belemmering te zijn. Als je een totaal ander type onderneming wilt starten in een andere regio bijvoorbeeld, dan kan je ook even toestemming vragen of je de naam kunt gebruiken. Toch is het vaak sneller en slimmer om een nieuwe bedrijfsnaam te bedenken waar geen copyright op rust. - Bestaande bedrijfsnaam en handelsnaam
Naast het controleren van de merknaam is het ook goed om in het handelsregister van de KVK te controleren of de bedrijfsnaam en handelsnaam reeds in gebruik zijn. Er kunnen bedrijven zijn met dezelfde bedrijfs- en handelsnamen, maar dat hoeft geen probleem te zijn wanneer er geen verwarring kan ontstaan. Bakker Jansen uit Limburg is in principe geen concurrent van Bakker Jansen uit Friesland. Zolang je niet in elkaars 'vaarwater' komt is er geen probleem. Wil je echter groeien en in de toekomst ook een vestiging openen, dan wordt het lastig. In principe is degene die de bedrijfsnaam als eerst deponeerde bij de KVK de rechthebbende. Even toestemming vragen of je een bepaalde handelsnaam mag voeren is ook altijd mogelijk. - Bestaande domeinnaam
Wanneer een groot deel van de bedrijfsvoering zich online afspeelt, zoals het aantrekken van nieuwe klanten, dan is het makkelijk om een sterke domeinnaam te hebben. Zo staat bakkerjansen.nl toch een stuk mooier dan bakkerjansenuitlimburg.nl. Kijk daarom altijd of de gewenste domeinnaam nog vrij is via SIDN. Is dat niet het geval, maar staat er ook geen website achter de domeinnaam, dan kan je altijd proberen om de eigenaar van de domeinnaam te achterhalen. Een goede domeinnaam draagt bij aan het vertrouwen en herkenbaarheid en is in een later stadium lastig aan te passen.
Logo & huisstijl
Wanneer je de juiste bedrijfsnaam hebt gekozen en daarvan ook de domeinnaam hebt vastgelegd, dan kan je je logo en huisstijl laten maken. Hier zijn verschillende opties voor, die je afhankelijk van je budget in kunt zetten. De prijs voor je logo en huisstijl kan verschilt per leverancier:
- Je kunt het goedkoop doen via een 'neefje op zolder' of via een dienst als Fiverr. Zorg er dan wel voor dat je indien mogelijk kunt opschalen naar meerdere producten (social media, visitekaartjes, briefpapier etc).
- Een andere optie is om een professioneel bedrijf in te zetten, met veel ervaring. Zij helpen je goed bij het opzetten en uiteindelijk opleveren van je designs en website. Van website tot autobedrukking. Dit is wellicht wat duurder dan optie 1, maar je maakt wel direct een professionele kickstart.
TIP: Wil je inspiratie opdoen voor je nieuwe huisstijl en logo? Kijk dan bijvoorbeeld op Dribbble of Behance
Website of webshop
Tegenwoordig kan je met je bedrijf bijna niet meer zonder een website of is de website jouw bedrijf in de vorm van een webshop. Zorg er voor dat je een goede betrouwbare website laat ontwikkelen en maak daarbij zoveel mogelijk gebruik van opensource systemen zoals Wordpress of Shopify zodat je niet afhankelijk bent van je leverancier. Zorg er ook voor dat je website zoekmachine geoptimaliseerd is zodat je hoog scoort in Google.
Bedrijfsvorm kiezen
Elke officiele Nederlandse onderneming dient in een bepaalde bedrijfsvorm te worden ingeschreven bij de KVK, de Kamer van Koophandel. De bedrijfsvorm is een type aanduiding met bepaalde eigenschappen die het beste daarbij passen.
In Nederland kun je kiezen uit de volgende bedrijfsvormen:
- Eenmanszaak
Geschikt voor individuele ondernemers. Je bent persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. Eenvoudige oprichting, geen minimumkapitaal vereist, volledige controle over het bedrijf. - Besloten Vennootschap (BV)
Een rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid. Vereist een minimumkapitaal en registratie bij de Kamer van Koophandel (KvK). Beperkte aansprakelijkheid, professioneel imago, toegang tot investeerderskapitaal. - Vennootschap Onder Firma (VOF)
Een partnerschap waarbij vennoten gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor schulden. Delen van risico's en verantwoordelijkheden met partners, flexibele structuur. - Coöperatie
Geschikt voor samenwerkingsverbanden tussen ondernemers. Samenwerking en gedeelde middelen, democratische besluitvorming. - Stichting of Vereniging
Geschikt voor non-profitdoeleinden, mogelijkheid tot het aantrekken van donaties en subsidies.
Kamer van Koophandel
Heb je de keuze gemaakt? Of wil je daar wat meer informatie over? Neem dan contact op met een fiscalist of de KVK. Daarna kan je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maak daarvoor online een afspraak en schrijf je in.
Belastingdienst
Nadat je je hebt ingeschreven bij de KVK krijg je binnen 10 werkdagen automatisch bericht van de belastingdienst en ontvang je je btw-identificatienummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer). Vanaf dat moment ben je belastingplichtig!
Administratie bijhouden
Wie een eigen onderneming begint is ook verplicht een deugdelijke administratie bij te houden. Dit houdt in dat je alle inkomsten en uitgaven overzichtelijk bijhoudt. Of je dit doet in een schoenendoos en een excelsheet of via een online administratie programma dat maakt niet uit, als je maar bij een controle van de belastingdienst je administratie tot 10 jaar terug kunt tonen.
Boekhoudsoftware
Je hebt tegenwoordig echter hele goede apps en websites die gekoppeld zijn aan je bankrekening waar je eenvoudig je administratie kunt bijhouden zoals:
Bankrekening voor ondernemers
Ook is het handig en soms verplicht om een aparte bankrekening voor je onderneming te hebben. Je kunt een losse ondernemersrekening aanvragen bij je huidige bank of kiezen voor een bank die handig is in combinatie met boekhoudsoftware dankzij een automatische koppeling. Ook zijn er banken waarbij je apparte subrekeningen aan kunt maken waarop je kan sparen of je BTW tijdelijk kunt stallen.
Goede banken voor ondernemers zijn:
Verzekeringen
Wie onderneemt heeft verantwoordelijkheden en loopt ook bepaalde risico's. Dat kan zijn door toedoen van werkzaamheden, bijvoorbeeld als je aannemer bent, maar ook wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Je valt immers niet meer onder een werkgever en zult deze risico's zelf moeten kunnen dragen. Enerzijds kan je er voor kiezen om te sparen, zodat je hiermee wanneer nodig, zelf je reserves kunt aanspreken, maar een andere optie is om een verzekering af te sluiten voor onverwachte zaken. Het soort verzekeringen dat je nodig hebt, kan variëren afhankelijk van het type bedrijf dat je runt, de omvang ervan en de aard van je activiteiten.
Hier zijn enkele van de meest voorkomende verzekeringen die ondernemers overwegen:
-
Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB): Deze verzekering beschermt je bedrijf tegen claims van derden voor lichamelijk letsel, materiële schade of andere schade die het gevolg is van jouw bedrijfsactiviteiten. Het dekt juridische kosten en eventuele schadevergoedingen.
-
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV): Als je professionele advies- of diensten verleent, zoals een advocaat, consultant of accountant, kan een BAV je beschermen tegen claims van klanten die beweren dat je hen schade hebt toegebracht door nalatigheid of fouten.
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV): Deze verzekering is bedoeld om jezelf en je gezin financieel te beschermen in geval van (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Dit is een hele belangrijke verzekering die voor de ondernemer een stuk rust kan bieden.
-
Eigendomsverzekering: Deze verzekering dekt schade aan je zakelijke eigendommen, zoals gebouwen, inventaris, apparatuur en voorraden, veroorzaakt door gebeurtenissen zoals brand, diefstal, vandalisme of natuurrampen.
-
Bedrijfsonderbrekingsverzekering: Als je bedrijf tijdelijk niet kan opereren vanwege een gedekte gebeurtenis, zoals een brand, kan deze verzekering je helpen om inkomensverlies en doorlopende kosten te dekken totdat je weer operationeel bent.
-
Ziektekostenverzekering voor werknemers: Als je personeel in dienst hebt, ben je vaak verplicht om een ziektekostenverzekering aan te bieden. Dit varieert afhankelijk van de wetten en regels in jouw land.
-
Werknemerscompensatieverzekering: Als je personeel hebt, moet je meestal ook een werknemerscompensatieverzekering afsluiten. Dit dekt medische kosten en verloren inkomen voor werknemers die gewond raken tijdens het werk.
-
Autoverzekering voor zakelijk gebruik: Als je bedrijfsvoertuigen gebruikt, is het belangrijk om een aparte autoverzekering voor zakelijk gebruik af te sluiten. Dit kan aansprakelijkheid dekken en schade aan de voertuigen zelf.
-
Cyberverzekering: In een tijd waarin cyberaanvallen en datalekken steeds vaker voorkomen, kan een cyberverzekering je bedrijf beschermen tegen de financiële gevolgen van data-inbreuken, hacks en andere cyberdreigingen.
-
Directeur-aansprakelijkheidsverzekering: Als je een bedrijf met meerdere leidinggevenden hebt, kan dit type verzekering bescherming bieden aan bestuurders en leidinggevenden tegen persoonlijke aansprakelijkheid voor bedrijfsbeslissingen.
Het is belangrijk om te onthouden dat de verzekeringsbehoeften van elk bedrijf anders zijn, dus het is verstandig om met een verzekeringsadviseur of makelaar te praten om de juiste dekking voor jouw specifieke situatie te bepalen. Het hebben van de juiste verzekeringen kan je gemoedsrust geven en helpen om onverwachte financiële tegenvallers te voorkomen.
Tips
Wie voor het eerst gaat ondernemen stapt een onbekende wereld in. Om een zo goed mogelijke start te maken en je onderneming succesvol te laten groeien hebben we hier enkele tips voor beginnende ondernemers:
- Lees boeken en luister naar verhalen van andere ondernemers die hetzelfde al een keer hebben meegemaakt. Dit kan inspireren en je behoeden voor het maken van dezelfde fouten.
- Sluit je aan bij andere ondernemers zodat je kunt sparren en brainstormen. Samen weet je meer dan 1 en dit levert je vaak bruikbare tips en toegang tot netwerken op.
- Spaar wat je kunt sparen, maar vergeet jezelf niet te belonen. Zorg er voor dat je je leveranciers en de belastingdienst altijd kunt betalen en dat je wat spaart voor als het even wat minder gaat of wilt investeren. Vergeet jezelf niet te belonen op de juiste momenten door je voldoende salaris uit te keren. In het begin kan dit wellicht wat lastiger zijn, maar na verloop van tijd dient je onderneming winstgevend te zijn.
- Stop op tijd met werken. Nu je verantwoordelijk bent voor je eigen onderneming kan je jezelf ook verliezen in het aantal uren. Zorg er ook voor dat je op tijd je rust pakt en even afstand neemt. Niets is zo makkelijk om even in de avonduren of het weekend door te werken, maar ontstpannen is ook erg belangrijk.
- Volg cursussen en webinars over ondernemen, zodat je steeds meer leert over ondernemen zelf of je vakgebied.
Ik weet alles van de financiele wereld. Van het huishoudpotje tot beleggen in vastgoed.