Max Verstappen
profiel

Max Verstappen: Profiel van Nederlands grootste sporter ooit

Hij kwam, hij zag, hij overwon. Max Verstappen, Nederlands meest succesvolle Formule 1 coureur en wellicht Nederlands meest succesvolle sporter ooit. Max heeft de harten van vele F1 fans over de hele wereld veroverd en zijn stempel gedrukt op de creme de la creme van de autosport. In dit profiel duiken we in de opkomst en successen van Max Verstappen.

5 min leestijd

Biografie

Max Verstappen werd geboren op 30 september 1997 in Hasselt, België. Als zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen en de Belgische top kartster en autocoureur Sophie Kumpen zat het genetisch wel goed met de kleine Max. Vanaf zijn 4e werd Verstappen door zijn ouders aangestoken met het autosportvirus en klaargestoomd voor een glansrijke carrie.

Ondanks dat Max in België geboren is, voelt hij zich meer Nederlander door de omgang met zijn vader en komt hij uit onder de rood wit blauwe vlag. 

Sinds 2020 is Max samen met Kelly Piquet (zie foto), dochter van oud Formule 1 wereldkampioen Nelson Piquet, waarmee hij al enige tijd samen woont in Monaco.

Max en Kelly

© Red Bull Contentpool

Max wordt zakelijk bijgestaan door zijn manager Raymond Vermeulen, die jaren daarvoor ook al betrokken was bij het management van zijn vader Jos tijdens zijn racecarriere. Raymond is de man achter de zakelijke successen achter Max, zoals de sponsordeals met supermarktketen Jumbo en Heineken en de langlopende contracten met Red Bull Racing.

Begin carriere

Karting 

2005-2013

Op vierjarige leeftijd begon Max met karten en toen hij 7 jaar oud was stond hij voor het eerst aan de start van een officiele kartwedstrijd. Dat jaar werd hij direct kampioen in de Miniklasse van het Belgisch kampioenschap. Aan de hand van zijn vader Jos werd Verstappen junior de jaren daarna in een camper door heel Europa gereden om deel te nemen aan vele wedstrijden. Bijna alle regionale- en  wereldkampioenschappen waaraan Max deelnam werden gewonnen. 

In 2013, zijn laatste jaar in de karting won hij alle kampioenschappen waaraan hij deelnam, waarna de overstap naar de formule wagens een logisch vervolg werd. Na afloop van dat jaar werd er zowel met Formule Renault als Formule 3 auto's getest. Dit resulteerde onder andere in een uitnodiging van de Ferrari Driver Academy waarvoor hij in januari en februari 2014 mocht deelnemen aan de Florida Winter Series. Hierin nam hij het op tegen andere talenten van zijn generatie. Max eindigde als 2e in dit kampioenschap.

Formule 3

In 2014 werd de kart ingeruild voor een Formule 3 auto en nam hij namens Van Amersfoort Racing deel aan het Europees F3 kampioenschap. Ook hier wist Verstappen hoge ogen te gooien en werd hij uiteindelijk 3e in het kampioenschap achter onder andere latere Formule 1 coureur Esteban Ocon. Ook werd de Masters of Formula 3 op Zandvoort dat jaar gewonnen. Ondanks dat Max dat jaar geen kampioen werd was het de Nederlander die de aandacht van Formule 1 teams op zich wist te vestigen dankzij zijn spraakmakende overwinningen en fantastische inhaalmanouvres. 

Formule 1 contract

Halverwege het seizoen 2014 zaten vader Jos en manager Raymond al aan tafel met teambaas Toto Wolff van Mercedes en Helmut Marko van Red Bull Racing. Het was het Oostenrijkse team dat Max een zitje voor het jaar kon garanderen en hem direct een contract aan bood voor het jaar daarop. Op 12 augustus 2014 werd de deal formeel waarna het grote nieuws naar buiten kwam. Verstappen werd opgenomen in het Red Bull Junior programma en zou vanaf 2015 rijden voor Torro Rosso, het zuster team van Red Bull.

 

Formule 1

2015

Torro Rosso: 12e - 49pt

Vanaf 2015 mag Max zich officieel Formule 1 coureur noemen. Samen met zijn teamgenoot Carlos Sainz Jr debuteert Verstappen op 15 maart in Melbourne tijdens de Grand Prix van Australië met het nu beroemde startnummer 33 op zijn auto in de Formule 1. Helaas valt Max door motorpech uit terwijl hij in de punten rijdt op de negende positie. Het Formule 1 debuut van de Nederlander was een feit.

2 weken later, op 29 maart eindigt Verstappen als 7e tijdens de GP van Maleisië. Dit betekende zijn eerste punten in de hoofdklasse van de autosport, waarmee hij de jongste coureur ooit is die dat  lukte. Dankzij een heel sterk seizoen met nog 2 vierde plaatsen (Hongarije en de Verenigde Staten) eindigt Max als 12e in de WK eindstand met 49 punten. Het levert hem de Rookie of the Year award op, de prijs voor de beste inhaalactie, de FIA Action of the Year award en de FIA Personality of the Year award. 

2016

Torro Rosso / Red Bull Racing 5e - 204pt
1 overwinning

Ook in 2016 staat Verstappen onder contract bij Torro Rosso. Na 4 succesvolle races maakt moederbedrijf Red Bull Racing op 5 mei bekend dat Max per direct de overstap maakt naar het grote en succesvolle Red Bull team. Hij vervangt hier de Rus Daniil Kvyat die ondermaatst presteert.

Op vrijdag 13 mei van dat jaar, rijdt Max in Barcelona het circuit op achter het stuur van zijn RB12, één van de topauto's van de Formule 1. Tijdens de kwalificatie de volgende dag deed hij wat er van hem verwacht werd en waarom hij gepromoveerd was. Max kwalificeert zich als 4e vlak achter zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. De Grand Prix van Spanje is pas zijn 24ste Formule 1 race, maar wel 1 van de meest memorabele. Door een crash vlak na de start van de 2 dat jaar dominerende Mercedessen (Hamilton en Rosberg) ligt de weg naar het podium open. Mede dankzij een goede strategie en fantastisch rijden wint Max als jongste coureur ooit (18 jaar en 228 dagen oud) zijn eerste F1 race. 

eerste overwinning Verstappen Barcelona 2016

© Red Bull Contentpool

Zijn eerste jaar voor het grote Red Bull Racing wordt een groot succes. Max laat hele mooie resultaten zien en behaalt nog 6 podiums. Vooral zijn 3e plaats tijdens de Grand Prix van Brazilië deed elke Formule 1 liefhebber verstelt staan. Vanuit een haast onmogelijke laatste positie weet Verstappen tijdens de kletsnatte race in een paar rondes bijna het hele veld in te halen en de laatste plek op het podium veilig te stellen. (samenvatting) De Brazillianen op de tribunes juichten voor Verstappen en vergeleken hem met hun grote idool Ayrton Senna.

Max eindig dat door Mercedes gedomineerde jaar als 5e in het WK met 204 punten.

2017

Red Bull Racing: 6e - 168pt
2 overwinningen

Waar iedereen na het seizoen van 2016 al durfde te dromen van een kampioenschap bleek de nieuwe RB13 daar helaas niet voor geschikt. Mede door de door Renault ontwikkelde Tag Heuer motor werd 2017 een lastig jaar voor Max. Tegenover 2 overwinningen (Maleisië en Mexico), één 2e en één 3e plaats  stonden 7 uitvalbeurten.  De Mercedessen van Hamilton (1) en Bottas (3) en de Ferrari's van Vettel (2) en Räikkönen(4) bleken dat jaar te sterk voor Max en zijn teamgenoot Daniel Ricciardo.

Met 168 punten werd Max uiteindelijk 6e in de eindstand van het wereldkampioenschap.

2018

Red Bull Racing: 4e - 249pt
2 overwinningen

2018 begon matig voor Max met 2 DNF's in de eerste 4 races. Zijn auto, de RB14 was een stap vooruit, maar de door Renault ontwikkelde motor kon in performance niet mee komen met de sterkere Mercedes- en Ferrari motoren. Toch begon het gedurende het seizoen steeds beter te lopen en was Max op de hoger gelegen circuits van Oostenrijk en Mexico minder afhankelijk van zijn krachtbron. Hij wist beide races te winnen en nog 9 andere podiumplaatsen veilig te stellen, waarvan de 2e plaats in Amerika wederom liet zien dat Verstappen tot de absolute top van de Formule 1 behoort. Vanaf een 19e startplaats vanwege technische problemen wist Max de race nog bijna te winnen. 

Tijdens de kwalificatie voor de race in Mexico wist Verstappen bijna zijn eerste poleposition te pakken, maar werd daarin in de slotseconden met slechts 0.026 verslagen door Daniel Ricciardo. 

Dankzij 249 punten was de 4e plek in het WK achter Hamilton, Vettel en Räikkönen zijn hoogste notering tot dat moment. Hij liet daarmee ook zijn teamgenoot Ricciardo met 79 punten minder ver achter zich.

2019

Red Bull Racing: 3e - 278pt
3 overwinningen

Na jaren van dominantie van Mercedes en ook nog een sterk Ferrari moet 2019 de ommekeer van Red Bull worden. Honda heeft het stokje over genomen van Renault als motorleverancier en Max heeft met Pierre Gasly een nieuwe teamgenoot. Daniel Ricciardo durft het in 2019 niet aan om nog langer naast de Nederlandse topcoureur te rijden. De Autstralier vermoedt dat hij geen kans gaat maken en maakt een overstap naar Renault.  

De eerste race van 2019 in Melbourne zorgt direct voor een terugkeer van Honda op het podium. De Japanse fabrikant die de jaren daarvoor onsuccesvol motorleverancier van McLaren was bezorgde Max een 3e plek in Australië. Het was de opmaat voor een sterk seizoen waarin Verstappen het optimale potentieel van zijn auto benutte en er 9 podiumplekken, waarvan 3 overwinningen (Oostenrijk, Duitsland en Mexico) werden behaald. 

Op 3 augustus 2019 wist Max eindelijk zijn eerste pole position te pakken tijdens de GP van Hongarije. Later dat jaar in Brazilië wordt deze prestatie herhaald.

Teamgenoot Gasly kan Max niet bijhouden dit seizoen en vanaf de GP van België kiest Red Bull er voor om de Britse Thai Alexander Albon te promoveren tot teamgenoot van de Nederlander.

Het jaar wordt met 278 punten afgesloten op de 3e plek in het kampioenschap, dat wederom naar Lewis Hamilton gaat. Voor Max is het zijn beste notering in de eindstand van het WK tot dat moment.

2020

Red Bull Racing: 3e - 214pt
2 overwinningen

De stijgende lijn werd door het team van Verstappen in de winter wederom doorgezet. De succesvolle wintertests geven bemoedigende signalen dat Red Bull met de RB16 een ijzersterke auto ontwikkeld heeft. Op 15 maart 2020 zou de Grand Prix van Australië worden gereden, maar een paar minuten voor de start van het raceweekend word besloten om deze te annuleren. De coronapandemie zorgt er voor dat het niet verantwoord is om met het hele Formule 1 circus de wereld over te vliegen. Pas op 5 juli gaat het seizoen  van start met een alternatieve kalender met daarop 14 races.

Tijdens de eerste race in Oostenrijk weet Max de finish niet te bereiken, maar vanaf dan worden er 6 podiums behaald inclusief een overwinning in Groot-Brittanië tijdens de race ter ere van het 70-jarige jubileum van de eerste Formule 1 race. Met nog 5 podiumplaatsen (11 in totaal) in de volgende races, waarvan een overwinning in de laatste in Abu Dhabi weet Max wederom de 3e plek in het WK te behalen. 

2021

Red Bull Racing: 1e - 395.5pt
10 overwinningen

2021 zal de boeken in gaan als het spannendste jaar ooit in de geschiedenis van de Formule 1. Bij Red Bull hebben ze de RB16 goed doorontwikkeld tot de RB16B en ook is de teamgenoot van Max wederom vervangen. Dit jaar moet de Mexicaan Sergio Perez de Nederlander bijstaan in het binnenhalen van het kampioenschap. Red Bull en Mercedes zijn er klaar voor en ook Max heeft het vertrouwen dat hij eindelijk zijn rivaal en record kampioen Lewis Hamilton kan verslaan.

De eerste kwalificatie van het jaar is direct een prooi voor Max, maar Lewis wint de dag daarna de race in Bahrein. De spannende race waarin beide coureurs vochten voor de koppositie was de opmaat voor een zinderend seizoen. Zowel Verstappen als Hamilton staan beiden na 21 races op 369,5 punten en mogen tijdens de laatste race in Abu Dhabi bepalen wie er met de wereldtitel vandoor gaat.

Het wordt een waanzinnige race, waarin Verstappen eigenlijk geen kans heeft en als tweede lijkt te eindigen en het kampioenschap verliest. Een crash van Nicolas Latifi een paar rondes voor het einde zorgt voor een safetycar en een controversiele procedure. Wanneer Max snel de pit in gaat voor nieuwe zachte banden komt hij vlak achter Hamilton terecht die nog op oude banden rijdt. Wanneer de safetycar naar binnen gaat is er nog 1 ronde te rijden. Max heeft 1 kans en die pakt hij. Max passeert Lewis na de herstart, wint de race en ook het kampioenschap. 

Max Verstappen kampioen 2021

© Red Bull Contentpool

2022

Red Bull Racing: 1e - 454pt
15 overwinningen

2022 was het jaar van de grote technische verandering in de Formule 1. Er kwamen nieuwe technische regelementen, waardoor de teams hun auto's weer van scratch af aan konden ontwikkelen. Minder aerodynamische snufjes, meer downforce vanuit de vloer. Het zogenaamde grondeffect waarbij er een soort vacuum ontstaat zodat auto's harder door de bocht kunnen deed zijn intrede. Dankzij meesterbrein Adrian Newey bleken de nieuwe regels een kans voor het team van Verstappen om met de RB18 wederom een gooi naar de titel te doen. Ook Honda trok zich wegens tegenvallende economische vooruitzichten terug als motorleverancier. Na diverse overwegingen besluit Red Bull om vanaf dit jaar de motoren in eigen beheer te gaan ontwikkelen onder de naam Red Bull PowerTrains. De Japanse autofabrikant blijft Red Bull daarbij in 2022 en 2023 wel ondersteunen.

Nieuw contract en jaarsalaris
Een paar weken voor de start van het seizoen werd bekend dat Max en Red Bull Racing hun samenwerking verlengen tot en met 2028. Het bestaande contract werd na het behalen van het kampioenschap opengebroken en met 5 jaar verlengd tegen een jaarsalaris van tussen de 40 en 50 miljoen euro.

Aan het het begin van het 2022 seizoen zag het er naar uit dat het wederom een spannende tweestrijd zou worden om de wereldtitel. Mercedes bleek de verkeerde keuze te hebben gemaakt met het ontwerp van de nieuwe auto. Ferrari had echter zijn huiswerk goed voor elkaar zodat de strijd dit jaar tussen Max Verstappen en Charles Leclerc zou gaan. 

De eerste race in Bahrein was geen succes. Beide Red Bulls vielen uit met een probleem met de brandstofpomp, Leclerc won de race. De race daarop in Saoudi-Arabië ging beter, waarna Verstappen de grootste beker mee naar huis mocht nemen. Toch stond Max na wederom technische problemen in de 3e race in Australie slechts op 25 punten terwijl zijn Monegaskse rivaal al op 71 punten stond. Het team van Verstappen wist de technische problemen op te lossen waarna de regerend wereldkampioen een ijzersterke reeks neerzette, terwijl de Ferrari van Leclerc steeds minder snel bleek.

Al snel zou duidelijk worden dat Max zijn titel met succes zou verdedigen. Tijdens de thuisrace van Honda in Japan prolongeerde Verstappen zijn titel na een tijdstraf voor Leclerc. 

Verstappen kampioen 2022

© Red Bull Contentpool

Met een recordaantal van 454 punten behaalt Max uiteindelijk 146 punten meer dan Charles Leclerc (308) die op zijn beurt met 3 punten voorsprong op Sergio Perez (305) de tweede plek veilig stelde.

Records

Max Verstappen is door zijn vliegende carriere al in het bezit van vele records in de Formule 1:

  • Jongste coureur (17 jaar 3 dagen)  tijdens een Grand Prix weekend - GP Japan 2014
  • Jongste coureur (17 jaar 166 dagen) aan de start van een Grand Prix - GP Australië 2015
  • Jongste coureur (17 jaar 180 dagen) die punten haalt - GP Maleisië 2015
  • Jongste coureur (18 jaar 228 dagen) aan de leiding van een Grand Prix - GP Spanje 2016
  • Jongste coureur (18 jaar 228 dagen) op het podium - GP Spanje 2016
  • Jongste coureur (18 jaar 228 dagen) die een Grand Prix wint - GP Spanje 2016
  • Jongste coureur (19 jaar 44 dagen) met de snelste ronde - GP Brazilië 2016
  • Jongste coureur (23 jaar 277 dagen) met een grand slam - GP Oostenrijk 2021
  • Meeste podiumplekken (18) in 1 seizoen
  • Meeste overwinningen (15) in 1 seizoen
  • Meeste punten (454) in 1 seizoen
  • Meeste overwinningen vanaf verschillende (9) startplekken
  • Meeste overwinningen (10) op rij 
Leuk artikel?
Dit artikel is geschreven door:
Guus Geluk

Ik verlies nooit met spelletjes!

Op al onze artikelen zijn auteursrechten van toepassing. Iets op te merken? Neem contact met ons op

Gerelateerde arikelen

a BRANDLY product